-ingezonden bericht-
Beste collega’s,
Bij deze wil ik jullie mededelen dat onze derdejaars studenten logopedie deze week gestart zijn met hun CAT-opdracht, waarvoor jullie een opdracht hebben ingediend. In totaal zijn er nu 16 groepjes van 3 studenten bezig met het beantwoorden van 11 verschillende vragen. Dit betekent dat sommige vragen door twee groepjes (onafhankelijk van elkaar) behandeld zullen worden.
Ze zijn enthousiast gestart en het blijkt enorm stimulerend te zijn dat de vragen werkelijk uit de praktijk komen. Het zou kunnen dat je dus binnenkort benaderd wordt met kritische vragen, om de aanleiding voor de vraag te verduidelijken. Studenten gaan namelijk een casus formuleren rondom deze vraag (of misschien heb je nog een casus voor ze in de aanbieding?), zodat ze aan het eind van hun CAT (Critically Appraised Topic) ook een antwoord kunnen geven in het licht van het dagelijks logopedisch handelen.
Ter informatie, studenten doorlopen de volgende stappen:
1. Logopedische vraag opstellen
a) Korte casusbeschrijving
b) Logopedische vraag (PICO)
2. Zoekstrategie
a) Zoektermen formuleren
b) Databases doorzoeken
c) Resultaten beoordelen op relevantie (titel, abstracts)
d) 3 relevante resultaten uitkiezen
3. Bewijs kritisch beoordelen
a) Globaal lezen
b) Geschikt beoordelingsformulier kiezen
c) Oordeel vormen over interne validiteit, resultaten en toepasbaarheid
4. Antwoord formuleren op de logopedische vraag adhv bewijzen
5. Logopedisch handelen bij deze casus beschrijven
Misschien is het voor jullie ook interessant om te weten waar de andere vragen over gaan, dus hier volgt een opsomming:
- Wat is er bekend over het effect van muziek (tijdens de behandeling van kinderen met TOS) op de taalontwikkeling?
- Hoe kan de transfer naar het systeem/de thuissituatie geoptimaliseerd worden / vergroten ouderbetrokkenheid in de behandeling van peuters/jonge kinderen met TOS?
- In hoeverre is trainen van executieve functies door de logopedist effectief?
- Welk effect heeft (interactief) voorlezen op de taalproduktie van kinderen (0-6 jr)?
- Heeft auditieve training met behulp van software effect op de luistervaardigheid in het dagelijks leven van schoolgaande kinderen?
- Wat is de bewezen effectiviteit van samenwerking tussen tandarts en logopedist, bij kinderen van 2,5 tot 6 jaar met betrekking tot zuiggewoonten, open mondgedrag, afwijkend slikken en afwijkende tongpositie tijdens spreken?
- Hoe kan ik het beste de keuze voor een TOS-behandeling (met name DGM of Communicatieve taaltherapie) afstemmen op de mogelijkheden van de ouders van het kind en hoe kan ik ouders het beste coachen?
- Welke testinstrumenten kunnen gebruikt worden bij het stellen van een diagnose bij meertalige kinderen in de leeftijd van 2;6 en 4;0 jaar op het gebied van de taalvaardigheden?
- Wat is het therapie-effect bij gebruik van taping (ook wel k-taping of s-taping genoemd) bij de behandeling van cliënten met stem- en/of globusklachten?
- Hoe kan de vertelvaardigheid bij kinderen van 4 tot 6 jaar worden geoefend in de praktijk?
- Welke variabele heeft de meeste invloed op het vibrato: adem of spanning in het aanzetstuk?
Voor meer informatie kunnen jullie bij mij terecht.
vriendelijke groet,
Karin Neijenhuis
T. (010) 794 5437 | (010) 794 4371 (secr. kenniscentrum) E. c.a.m.neijenhuis@hr.nl